Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Söndag - Tell me sweet little lies

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
Kära blogg.
 
Tre fina saker som hänt i La France på sistone:
 
- Första "fikat på altanen". Eller snarare första glaset billigt rosévin på den lilla balkongen. Efter bara ett kapitel i min bok så var mina kinder varma och rosévinsrosa, och icke av berusning (vår-berusning i så fall!) utan av Provence-sol. Helt underbart i alla fall.
 
- FRISÖRBESÖK! YESSSSSSSSSSSSSSSSSSS!
 
- Alla Hjärtans Dag! Jisses! Country of Love, ey??! Hela stan kryllade av pussar, blombuketter och 1600-talshusfasader med random raggningsrepliker på ljuvt rosa hjärtformade post-it-lappar. Aix:s gratistidning var översållad av kärleksförklaringar, mer eller mindre logiska men alla fantastiska. Mina favoriter:
 
"Alicia, vill du gifta dig med mig?"
 
"Jag älskar dig mer än choklad!"
 
"Jag vet inte vart jag är på väg men jag vet att allt blir bra så länge jag har din hand i min"
 
"Kära Madame S, jag har älskat dig enda sen du bad mig att ta hand om dina sköldpaddor!"
 
"Ikväll blir det äppelpaj" (?)
 
Mitt i all kärleksyra, efter halvtrist lektion, så fick jag en dikt. Ja, det är faktiskt sant. Jag satt på mitt favvocafé och läste efter att ha haft veckans fredags-kaffe-scones-och-skitsnacksdejt med min fina rumskompis. Farbrorn vid bordet bredvid mig och jag pratade lite om böcker och jag var glad över att få prata franska och få boktips. Så, när farbrorn skulle gå så svänger han förbi mitt bord och ger mig ett papper. "Här får du min favoritdikt som ett litet minne!". Och jag blev så fantastiskt glad!
 
Kvällen spenderades på pastarestaurang med Valentine's Day-pynt gone wild och sen i en biosalongsstol tittandes på, skrattades åt och (lite) snyftandes till "La Belle et La Bête" (Skönheten och Odjuret - Ny version, otecknad, magisk) Sen blev det dans och discolampor.
 
 
Nu följer en vecka till av tidiga måndagsmornar, baguette-lunch, kaffedejter och (förhoppningsvis) sol. (Gud vad jag skriver om solsken hela tiden...) Och sen blir det SPORTLOV, PEOPLE!! HURRAAAAA!
 
Pussar och kramar!
 
 
 
 
ps. åker till Venedig nästa helg. hihi. ds.
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: