Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Torsdag - (s)NO(r) woman, (s)NO(r) CRY

Kategori: Astrids intressanta liv

 
Kära blogg.
 
Här ser ni en som dör förkylningsdöden andra gången på en månad. När man inte kan promenera hem från skolan i sakta mak och samtidigt äta en pain au chocolate (för att fira att man överlevt samtliga av dagens hostattacker och att man fick bra betyg) eftersom man inte kan andas - DÅ ÄR DET BANNE MIG ALLVARLIGT!
 
Rumskompis-Sam och jag var helt oändligt eländiga när vi vaknade i morse efter att båda två legat och hostat och snorat (förmodligen på varandra då vi sover i samma rum) natten lång. Men det känns i alla fall väldigt skönt att dela mitt enorma lidande med någon. Jag har världens goaste rumskompisar.
 
På onsdagseftermiddagarna så har jag två tillvalskurser, "Fransk Historia" och "Fransk Litteratur". Jag har samma lärarinna i de två kurserna, och även i min grammatik-kurs. Hon är en kort, sällsynt fransk madam, med spetsiga skor och matchande kavaj och kjol (ofta svartvitt hundtandsmönster). Hela hon är väldigt intensiv. Intensivt lockigt hår, intensiva ögon, intensiv röst (Ni skulle bara höra hennes "r". När hon säger "Très" så flyger halva klassen baklänges av vinddraget) Hon använder sig också av en väldigt "intensiv" utlärningsmetod. Hon börjar lektionen med en föreläsning där hon pratar och vi får anteckna, det kan till exempel handla om en fransk poet eller om medeltidens feodalsamhälle. Sen, efter ungefär 30 minuter, så slår hon igen sitt block, ser sig omkring med sin intensiv blick och säger sen:
"Jahapp, mademoiselle Astrid (förslagsvis) - Skulle du nu kunna vara så vänlig att upprepa det jag precis sa?"
 
MAN BA: WHAAAAAAAAAAAAAAAAT???! ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖH! HJÄLP!!!!
 
Ja, jag behöver kanske inte skriva att jag fick blodsmak i munnen och andnöd första lektionen men nu efteråt, HERREGUD vad jag har lärt mig mycket! Nu är det kanske inte så att jag egentligen vill uppmuntra lärare att ständigt använda sig av "skrämselteknik" i sin pedagogik. Men, och speciellt när det kommer till utbytesstudenter: Ibland måste man bara stoppa in näven i skalet och dra ut den stackars snigeln. Annars finns det risk att snigeln stannar kvar i sitt skal och ruttnar alternativt svälter ihjäl alternativt inte lär sig någon franska alls. Ibland måste man bara hoppa! (alternativt få en liten knuff)
 
(Något som inte får glömmas bort dock är att ifall man bryskt sliter ut snigeln ur sitt trygga varma skal, inför alla snigelns snigelklasskamrater, så är det FÖRBJUDET att idiotförklara snigeln om/när snigeln svarar fel eller använder sig av fel verbkonjugation! Något som allt för många lärare på universitetet här ständigt glömmer bort)
 
Nu ska jag äta youghurt, njuta av solen (efter 3 dagars pissregn så är det vårvarmt igen! HIHI) och snyta mig lite. I helgen bär det av på dagsutflykt till Marseille.
 
Puss puss!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: