Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Torsdag - Som de unga älskar revolutionen.

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
Kära blogg.
 
Nu var det längesen jag skrev något vettigt/innehållsrikt. Jag tror att det beror på att allt härborta nu känns som vardag. På något konstigt sätt har jag blivit van vid kullersten, perfekta pains au chocolate en vanlig sketen tisdag, franska Spotify-reklamer, lägenhetslivet med Sam och Kitty, historia och litteratur på onsdagar, grammatik på torsdagar... Och jag har bara 3 veckor kvar. Och 3 veckor borde kännas länge. För innan jag kom hit hade jag aldrig ens varit utanför Sverige i 3 veckor. Men nu är 3 veckor ungefär 3 minuter. 3 2 1 0.
 
I helgen var jag och fina Sam i Montpellier. Vi bodde på halvskabbigt hostell, diskuterade Zlatan på en takterrass, blev tillsagda på skarpen av fransk vakt (med walkie-talkie och allt), gömde oss från regn och rusk i bokaffärer och på ett hippie-café där vi delade soffa med en ostämd ukulele och alla hade färggladda Aladdin-brallor, åkte pinsamt tursisttåg och vinkade till folk, hade jordgubbs-och olivpicknik i ett halvfärdigt bostadsområde med vår hostellrumskompis Jennifer från Åland och gick spontant på gratis fotoutställning med bilder av Linda McCartney.
 
Jag försöker njuta så mycket som möjligt. Av våren, morgonpromenaden till skolan genom parken, alla café-dejter med alla fantastiska människor. Njuta njuta njuta.
 
 
Puss!
 
 
 

Kommentarer

  • Anna-Karin säger:

    Hej Astrid!
    Hittade din blogg i kommentarsfältet (niotillfem bloggen)
    kan du snälla berätta mer om skolan där du läste din franskakurs??! ser så mysigt ut.
    är för tillfället au pair i usa men vill plugga franska nästa höst.
    tack på förhand.


    Svar: Hej! Vad glad jag blev för din kommentar. Herrejisses, tänk att det finns någon som läser och ännu bättre, någon som vill kommentera. Tack så jättemycket!

    Jag hade jättejättegärna velat skriva ett långt innehållsrikt inlägg om skolan här i Aix men tyvärr är allt lite upp åt väggarna för tillfället eftersom jag åker hem till Sverige på söndag... Men om du är intresserad av franskaplugg så rekommenderar jag att du googlar "Campus France". Där kan du klicka dig fram efter behag. Det var via den hemsidan jag hittade min skola. Jag är utbytesstudent "individuellt", (utan organisation) men jag har fått höra att den svenska organisationen IS har studenter i Aix. Och Aix som stad kan jag verkligen VERKLIGEN rekommendera. Jag har verkligen älskat det.

    Ha det bra och lycka till!


    Astrid

    2014-03-28 | 15:36:55

Kommentera inlägget här: