Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Onsdag - Det var bra dar

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
 
 
Kära blogg.
 
Här kommer en lista över fina saker jag på sistone stött på:
 
- På Marseilles tågstation finns ett piano som vem som helst får spela på, när som helst. Och det får liksom stå där utan att någon pajar eller klottrar.
 
- Enorma pariserhjul (Marseille-hjul?), precis vid vattnet. Trots att det var jättejätteläskigt och superhögt så var det jättefräckt! Havsvindar, solnedgång, tre grymma tjejkompisar och, mellan fnissattackerna, kamerorna i högsta hugg.
 
- Små hemliga hamnar med små båtar, mitt ibland bostadshusen. Perfekt för att dingla med benen över kajkanten, spionera på småfiskar och äta pizza. (Pizzagubben höll på att kissa på sig av skratt när jag berättade om den svenska paradrätten - kebabpizzan!)
 
- En måndagskväll med "Frenglish"-tema, gratis te i piffiga tekannor och nya bekantskaper som man sen käkar falafel med och diskuterar världspolitik.
 
- En onsdagsförmiddag på favvocaféet med januariregn som smattrar mot rutan, en kopp kaffe och en strålande och underbart fransk kliché-ig bok. (Har ni inte läst Bonjour Tristesse - Gör det! Seriöst,  om denna bok skulle gestaltas skulle den vara en 25-årig fransk kvinna med svarta kläder, polotröja ofc, ett glas röd vin i ena handen, en cigg i den andra och med en blick som säger, på bruten franska "Åh, vad jag är djuuuup!". Har nog aldrig någonsin stött på en huvudrollskaraktär som jag BORDE störa mig på något så enormt men som jag bara ÄLSKAR. Läs läs läs!)
 
- Detta citatet från en fransk pop/rock-låt (Cola Maya med BB Brunes) :
"Car c'est là, contre ton corps que je me sens le plus mort,
Mais on ne vit qu'une fois - alors, tue-moi!"
För det är här, mot din kropp, som jag känner mig som mest död
Men man lever bara en gång - så kom igen, döda mig!
 
 
Pusshej leverpastej.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: