Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Onsdag - Fruktstund!

Kategori: Astrid upptäcker

 
 

Kära blogg.

 

ASSÅ! Kan vi bara ta en stund och prata om clementiner, tack?

För jag tror jag har dött/ramlat ner i ett kaninhål/gått igenom en magisk garderob och hamnat i clementin-heaven. Nirvana av småcitrusfrukter. (Ja, jag kollade wikipedia och ja, clementiner tillhör gruppen "småcitrus") Ett orangeskimrande paradis.

DE FRANSKA CLEMENTINERNA ÄR BLAND DET GODASTE JAG ÄTIT!

Ni vet hur det är i Sverige. Om man på förslagsvis Ica, glad i hågen, köper 5 stycken clementiner så ser statistiken ut, efter min erfarenhet, ungefär såhär:

40 procent (2 st) helt okej clementiner

20 procent (1 st) ganska-god-men-med-massa-kärnor-i-clementin

40 procent (2 st) asäckliga clementiner 

100 PROCENT BESVIKELSE!!!!!

 Dröm om min förvåning. De franska clementiner är ljuvliga på ett så överraskande sätt. Det går ta mig tusan inte att beskriva kärleken jag känner för varenda en av de gyllene klyftorna...

 Anekdot: När jag gick på högstadiet och pluggade franska så brukade vi kolla på en sån där 90-tals UR-tvserie (”både pedagogisk och spännande, för att visa barnen att det är kul att lära sig franskaaa!!1”) som hette Clementine. Den handlade om en tjej som hette just Clementine (Ja, clementinerna här är så goda att folk döper sina barn efter dem!) och texten på singnaturmelodin gick enligt uppgift såhär : Clementine (clem-clem-clem-clem), Clementine (clem-clem-clem-clem)


Puss och kram och kläm (clem)

Saknar er jättemycket!

Kommentarer

  • Acke säger:

    Det verkar iaf som att de goda clementinerna har ställt till det för svenskan och matematiken... ;)

    2013-12-14 | 14:52:15
  • Acke säger:

    hehe... nu ska jag bara drömma om din förvåning... sen är du nog hemma i Sverige igen! ;)

    Svar: "Dröm om min förvåning" äro ett uttryck hämtat från Povel Ramels och Beppe Wolgers sång "Ta av dig skorna" från 1964.

    Här har du texten:
    http://enn.kokk.se/?page_id=20999

    Här har du youtube-klippet:
    http://www.youtube.com/watch?v=zLXneV363No
    Lägg gärna märke till hur vackert han rullar r:et i "DRRRRRRÖM om min förvåning"

    I rest my case!
    Astrid

    2013-12-16 | 14:17:02

Kommentera inlägget här: