Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Söndag - The radio reminds me of my home far away

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
 
Kära blogg.
 
Idag är det första december och första advent och början på slutet av år 2013. Solen och höstluften, höstlöven och inte ens den hint av snö (max -1 grader) hindrar mig från att riktigt kunna vältra mig i julgos. Jag älskar verkligen Aix-en-Provence men "avsaknaden av årstider", det fuckar sannerligen upp min tidsuppfattning. (ursäkta ordvalet) Jag har inte ens lyckats skaffa mig den minsta lilla adventsljusstake! Åt en liten chokladtomte till frukost, gills det?
 
Idag är det jul och igår var det Thanksgiving. (i alla fall för mig) Kan ni tänka er, igår lagade jag kalasmat (tillsammans med andra såklart, inte helt själv...) till 20 pers. Ja, ni läste rätt - Little miss Ketchup kan laga squashsoppa, pumpapaj och potatismos. (Läs: hacka och skala squash, vispa smet, mosa potatisar i kastrull och ständigt kasta frågor över axeln med orolig blick och gråt i hals : "Ska det se ut såhär?" "Ska det smaka såhär?" "Hjääälp!") Och så vitt jag vet blev ingen det minsta matförgiftad! Small step for a man...  
Det var verkligen en grymt kul kväll. Först blev det lite panik då majoriteten av de inbjudna tagit med sig typ tre kompisar ("Hoppas det är okej!" "GAAAAAAAAH!") vilket innebar att det blev ganska så jättetrångt inne i Milons (värden) sovrum med bara 10 stolar och inte ens skålar till squashsoppan (ja, det slutade med att vi drack soppan ur vinglas...) men det blev jättebra sen. Kanske mest tack vare att en av fransmännen tagit med sig en mindre ocean av "piggies in blankets". Korv och deg, vad mer behöver man egentligen?
 
Idag blir det nog en ganska lugn dag. Tvätta lite, städa lite, plugga lite, läsa lite. Och sen ikväll ska jag promenera hem till min kompis Sam och så ska vi kolla på Love Actually. Kanske kommer jul-moodet infinna sig då?
 
Just det, jag bjuder även på den juligaste bilden jag hittade. (Jag SKA ta mer kort på allt "julpynt på stereoider".... snart.....) Bilden är från förra veckan när vi ett litet gäng såg en fantastisk ljusshow/fyrverkerispektakel och sen gick och drack varm choklad. (Vänster om mig står Milon, höger om mig står Carrie och höger om Carrie står Sam) Trots att mitt hår och min halsduk gör att jag ser ut som någon från musikalen Cats (Rumtumtugger?) så är det åtminstone en lite mysig bild. Det är ju ändå snart jul.
 
Puss puss puss!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: