Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Torsdag - Brièvement

Kategori: Astrids intressanta liv


Kära blogg.

Tjoho och tjohej. Tiden flyger förbi. Trots många försök att förneka det hela så måste jag se mig besegrad - VINTERN ÄR HÄR! BAMBAMBAAAAAAAAAAAAAAAM BAGUETTERNA FRYSER TILL IS, FRANSMÄNNEN FLYR I PANIK, UTBYTESSTUDETERNA FRÅN SUNNY CALIFORNIA GRÅTER GAAAAAAAAAH!

Är julen ovanligt tidig i år eller det bara här i Aix? Jo ni, för fransmännen, de kan sin jul. (Aix-mas! Hehe) Helt seriöst så tror jag att jag aldrig tidigare i mitt liv sett så mycket julpynt, juleljus och allmänt julkrimskrams i en och samma stad. Glimrande polkagrisar, fontäner som man typ behöver solbrillor för att ens gå förbi - Det känns som om man bor inne i en sån där snöglaskula man skakar.

Bara det faktum att de öppnade en storartad fullfjädrar julmarknad på Cours Mirabeau (Aix's motsvarighet till Avenyn) förra veckan SOM SKA VARA KVAR FRAM TILLS TYP JUL DVS EN MÅNAD, det är lite crazy. Vi snackar ändlöst antal små stånd med allt från glittriga tomtedoftljus till varma kastanjer, folk utklädda till tomtar, SÄKERT FEM ST OLIKA SLÄNGGUNGOR OCH KARUSELLER!!!

Oj vad mycket Caps Lock det blidde. Men här i Aix firar man inte jul. Man firar JUL!!!!11

Idag i skolan hade jag en muntlig redovisning. Det var Carrie (USA), Milon (USA) och jag som redovisade om Stromae. ("Alors on danse dududududududu Alors on danse dududududu") (Alla som var på Kvarnbyskolans "bambadans" vt 10 knows what I'm talkning about..) Vi hade t.o.m. matchande Stromae-inspirerade outfits. Så vår profeseur var nöjd.

Pöss och (jul)klapp!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: