Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Torsdag - Simsalabim

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
 
Kära blogg.
 
Idag är det en sån dag då:
 
 
 
... man har på sig sin goaste myströja
 
 
 
... man blir slumpmässigt utvald att "leda en debatt" om civil olydnad/"ekologi-terrorism" på franskalektionen vilket innebär 45 minuter av "ehm...", hjärtklappning och detta ansiktsuttryck.
 
 
... man äter halväcklig soppa till lunch på håltimman och piggar upp vardagen med selfies i sin ensamhet. Sannerligen roande.
 
Tordagar i slutet av november är även tid för eftertanke. (* instrumental musik med sentimental klang börjar spelas*) På söndag är det redan december, la France- etapp 1 samt min första termin är nästan slut. Sista veckan i skolan så har vi lite slutprov (à la nationella prov) främst för att få omdömen/för att läraren ska se vilken nivå vi ligger på inför nästa termin. Nästa termin kommer alla hamna i nya grupper, antingen kliva upp ett steg (grupp 9 - nivå B2) eller kliva ner ett steg (grupp 7 - nivå B1) Vi får väl se, vi får väl se.
Det är mycket på gång härborta. Det kommer nog bli några intensiva veckor med x antal biobesök, Cézanne-dag, julmarknad, julfest och nu närmast Thanksgiving-middag. (en av fördelarna med amerikanska polare...) Och sen, tjong pang tjoff, så åker jag ju hem en sväng den 21:a. Det känns konstigt och overkligt men samtidigt väldigt skönt. Men det känns också skönt att jag får komma tillbaka sen i januari. Det känns skönt! Skönt skönt skönt.
 
 
Ha en skön torsdag, gott folk och ta hand om er.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: