Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Astrid upptäcker Frankrike

Kategori: Astrid upptäcker

 
 
Kära blogg.
Vad är det som gör Frankrike så speciellt? Vad är det som gör just den franska kulturen så unik och fascinerande?
Ännu har jag inte varit här speciellt länge men jag har redan upptäckt små egendomligheter som gör den franska vardagen lite mer spännande och exotisk...
 
ASTRID UPPTÄCKER FRANKRIKE
 
1. En förvånansvärd stor andel av toalettpappret är rosa.
 
2. Övergångsställen och grön gubbe betyder nödvändigtvis inte att du som fotgängare kan korsa gatan. Väjningsplikt och företräde, på tok för svenskt!
 
3. Vanliga hederliga kollegieblock med raka rader är praktiskt taget efterlysta. Rutiga kollegieblock finns det däremot i överflöd.
 
4. Det blir mörkt runt kl 20:30 varje kväll och när solen väl går ner så blir det mörkt snabbt, men inte nödvändigtvis kallt. Många kvällar är sådär ljumma och goa.
 
5. Restauranter och caféer har offentliga lättåtkomliga toaletter. Men kom ihåg, toalettring är ingen garanti.
 
6. Man säljer fler biljetter till tågen än vad det finns platser. Knö daj in fastän dörra e trång!!!
 
7. Fransmännen älskar förkortningar. Dem finns ÖVERALLT!  T.ex. jag går A.M.U (Aix - Marseille Université) på S.U.F.L.E som innan hette S.C.E.F.E.E utom på torsdagar då jag går på I.U.M.F som innan hette E.S.P.E... Ni fattar. Man ba: "ABCvaddå??"
 
 
Fortsättning följer...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: