Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Fredag - Utan smörkniv försmäktar jag i detta land.....

Kategori: Astrids intressanta liv

 
Kära blogg.
 
Vi har det riktigt bra här nere i solen. Idag var det nog den varmaste dagen, typ 27 grader och vindstilla. Astrid klagar icke.
I morse gick jag upp tidigt och åt min egeninhandlade frukost - macka med jordgubbsmarmelad. Till min förskräckelse insåg jag dock snart att det inte fanns någon smörkniv. Efter att ha letat igenom monsieur Martins hela besticklåda var en halvtrubbig knivsort endast värdig att skära äppelklyftor med (om ens det) det närmaste jag kom. Och, håll i hatten nu, enligt min kära mamma så FINNS DET INGA SMÖRKNIVAR ALLS I DETTA LANDET! I tystnad lider de av fruktansvärd smörknivsbrist. Vid frukostbordet är det antingen stora smörklumpar/stora hål i smörgåsen eller inget smör alls som gäller. Tragiskt!
 
Jag hämtade mig dock från smörkatastrofen ganska snabbt, träffade mamma runt kl 10 kanske och vi promenerade en sväng. Vi hittade en jättefin park precis vid universitetsområdet med en jättevacker gammal karusell, precis som i Mary Poppins. Sen åt vi jättegod lunch, italiensk sallad-ish. Vi drack även kaffe och jag blev väldigt förvånad när jag fick se det som fransmännen, eller i alla fall vad de på just det lunchstället, kallade cappuccino. 20 procent kaffe, 80 procent vipsgrädde. (exakt samma grädde som Café Hanis i Mölndals Bro har till sin varma choklad. NOSTALGI!!) Och så ett kex instucket lite casual sådär. Och ett rött sugrör. Nåja. Kaffet var väldigt gott i alla fall.
 
Idag var även dagen för det stora infomötet. Jag var lite nervös innan men det gick ändå bra. Vad var det att vara nervös över egentligen? Vi satt ju bara där i aulan i en knapp timme och nickade och log och antecknade lite. Vi fick en presentation av själva utbildningen. Vi kommer på förmiddagarna läsa lite "generell" franska och sen på eftermiddagarna får vi välja några kurser efter vad vi tycker låter roligast. (lite som de individuella valen fast utan någon press att bli "behörig" och utan någon SYO som bara gör en stressad) Blev så sjukt taggad när jag såg alla tillvalskurser. Bl.a. så finns det en kurs i fransk filmkunskap där man varje fredag eftermiddag kollar på en fransk film, i något som den klurige mycket nöjde läraren kallade CinéClub, som man sedan diskuterar på måndagarna. Det finns även litteraturvetenskap, Provence-kunskap, skrivkunskap/kreativt skrivande och en kurs där man lär sig om fransk musik. Alla lärare blev presenterade och det var nästan löjligt hur franska de såg ut allihop där de satt på scenkanten. Det var ibland lite rörigt och allt var på franska men jag tror jag förstod ganska bra. Lite oschyst dock att inte ha någon som helst tolk... Det finns ju jättemånga elever som aldrig läst franska förut! (Bl.a. de tre killarna från Honduras som satt bredvid mig och såg ut som guldfiskar från det att den franska rektorn öppnade munnen)
Efter mötet fick vi veta vilken grupp vi hamnat i. Jag hamnade i grupp B1+ vilket fick mig att skratta till både för att jag tänkte "Shit de måste skrivit fel" och "Shit! Vad bra ändå! Good for you, Glenn Coco" Vi får väl se hur det blir. Om de märker att jag inte kan så får de väl flytta mig.
 
På söndag ska mamma och jag ut på utflykt och hälsa på familjen Eklund (min gudmors son och hans franska fru) i en liten liten stad mellan Aix och Nice.
 
Pussar och kramar!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Axel säger:

    Jag fattar ju aldrig om B1+ är svårare än B2. Kan du förklara?

    När börjar skolan egentligen förresten?

    2013-09-13 | 23:13:12

Kommentera inlägget här: