Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Söndag - Frukostfest

Kategori: Astrids intressanta liv


Kära blogg.

Idag är det söndag och allt är bra. Igår var det typ 30 grader varmt och jag sprang runt på stan, hittade fin second hand-affär, köpte fransk synonymbok, trängde med fransyskor (med vassa armbågar och lackande svett) på HM, åt chèvrepizza, blev bundis med pizzagubben, handlade massa mat och lyssnade på Veronica Maggio på repeat.

De senaste dagarna har varit bra. Jag har lärt känna lite nya människor. I torsdags i skolan hade vi en diskussion om "huruvida man borde få jaga varg och björn i området kring de franska alperna".. Det var svårt.. Men som sagt, franskan blir mer och mer begriplig för varje dag.

I fredags åkte jag och simmade en sväng i den fina simhallen. Man måste dock ha badmössa (...) och gå igenom en 8-stegs-regellista innan man går i bassängen, man måste bl.a. snyta sig och ta ett fotbad. Och så är det FÖRBJUDET att duscha utan badkläder. Vill man vara naken får man vara det på sin egen tid! Haha, de är sköna de där fransmännen.
Sen gick jag till skolan på "CinéClub" och såg en fransk svartvit film från 50-talet, "La vacance de Monsieur Hurlot" eller nåt sånt. Lite Mr Bean fast lite klurigare och franskare. Helt hysteriskt jätterolig! FIA, OM DU LÄSER DET HÄR: JAG HAR TYP TUSEN NYA IDÉER TILL HUGOSCHON DEL 2!!!!!

Hur är det med hemlängtan då? Jo, den finns där litegrann. Gör sig påmind då och då. Det är speciellt när jag vaknar på morgonen som jag är mest ledsen. Jag drömmer ju jämt om er därhemma. Om Fässberg, om Dramaettan, om Lollan och Niklas, om Fias mormor och morfar (?), om roadtrip med Emma och Johanna... Och då känns det tungt att vakna och ba : "Jaha. Här är jag. Själv" Men sen när jag ätit frukost så blir det lite bättre.

Igår pratade jag i telefon med mamma och hon sa att det var okej och så peppade hon sådär bra. Och sen på kvällen skypade jag med mina flummiga fantastiska syskon Lollan och Axel. Hur great är inte Skype ändå?? Det kändes verkligen som de var här och slappade i sängen med mig i Aix, eller att jag låg och skrattade bredvid dem på hotellet i Skottland. Så bra!

Oj detta blev ett långt inlägg. Haha. Nåja. Idag är det söndag som sagt och jag ska städa tvätta diska plugga. Men det känns ändå bra.

Pussar och kramar!

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Det låter ju toppen! Du klarar dig galant!

    2013-09-22 | 13:05:20

Kommentera inlägget här: