Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Torsdag - Come on

Kategori: Astrids intressanta liv

Kära blogg.

I morse flyttade jag från hotellet och nu bor jag hos min värdfamilj/hos min värd. Han heter Jean-Louis och är vänlig och pratglad. Jag har tyvärr lite svårt att förstå allt han säger än så länge men han är snäll i alla fall. Lägenheten ligger i ett väldigt fint hus, supercentralt och jag har jättefin utsikt från mitt sovrumsfönster där jag ser en enorm vacker katedral från typ 400-talet. Rummet är helt okej. Det finns mycket förvaringsplats och sängen är skön - vad mer behöver man egentligen? På garderobsdörren sitter en plansch av Marseilles fotbollslag och liksom vakar över mig. Skönt!

Idag har vi, mamma och jag, strosat runt stan, åkt lite buss, hittat en superbra (BILLIG!!) simhall, handlat mat, ätit mat... Ja. Tagit det ganska lugnt liksom. Vi har ätit jättegod glass också. Citron och mandarin. Mmmmm. Det är fortfarande väldigt fint väder, lite blåsigt men jättesoligt. Men vi sticker ut lite från fransmännen, inte bara med våra många avancerade kartor - vi har ju shorts och bara ben medan de har både jacka och jeans... "Det är ju höst!! Jäkla turister... Merde..."

Imorgon ska jag till skolan på eftermiddagen på informationsmöte. Mitt "muntliga prov" igår gick förvånansvärt bra. Hoppas verkligen att jag hamnar i en bra kul grupp.

Shit. Sitter och lyssnar på Spotify as we speak och Spotifyreklamen är helt plötsligt på franska. Dagens upptäckt. Lite coolt ändå. Har lyssnat på Come on Eileen säkert fem gånger nu men den är ju bara såå braaa. Man blir så peppad!!

Jag tror jag äntligen börjar fatta att jag faktiskt är! i! Frankrike! Och det känns så förbaskat braaaa.

Franska kindpussar

Ps. Dagens guldstjärna: Astrid lyckades få igång Jean-Louis router. Det tog bara tre försök. Paus för applåd.

Kommentarer

  • Axel säger:

    Gött att rummet å gubben var bra!
    Imponerad över att du redan namngett en gata i ditt namn. Gjorde de det när ni kom ber eller? som en välkomst ceremoni liksom?

    2013-09-12 | 22:46:43

Kommentera inlägget här: