Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Måndag - Curryketchupkorv

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
Kära blogg.
 
Just nu sitter jag i köket och halvkollar på The Incredibles med Sam och Kitty. (mina rumskompisar) Har just käkat middag, en improviserad korvgryta bestående av lök, majs, ketchup, yoghurt, franska varianten till Dennis-korv och curry. Det blev asgott! (Känner mig lite stolt faktiskt)
 
Jag har haft en ganska go vecka. Jag har bland annat lekt lite turist, sovit förvånansvärt mycket, sett de senaste avsnitten av BBC-serien Sherlock tillsammans med kompisar (a.k.a. 90 minuter fan girl-anfall), druckit rosa vin och njutit vårvärme. Jag har även fikat med min franske konversationskompis Jean-Marc, fått en karta ritad till mig med snabbaste vägen till stans (tydligen) bästa vintage-affär och lärt mig vad fredagsmys heter på franska.
 
Idag började skolan igen. Lektionen började inte förrän kl 9 men jag var där redan kvart över åtta typ eftersom jag:
1. Jobbar på att hitta tillbaka till min tidspessimism
2. Hade min första lektion på den väldigt mystiska sjätte våningen (som ingen visste vart den var eller hur man tog sig till) Hittade dock en hiss, som typ bara dök upp och som stillsamt, tyst och smått spöklikt tog mig till den väldigt tomma sjätte våningen.... Min första tanke: Borde jag vara rädd?
 
Men sen var det inte så läskigt längre. Nya klassen, grupp 9, verkar jättebra och läraren, som varit gift med en islänning, blev så överlycklig över mitt "exotiska islänska påbrå" att han genast började kalla mig för "Cousine Astrid" ('kusin Astrid', syftandes på att Island är litet) Det är främst folk från forna grupp 8, alltså mina gamla klasskompisar, i klassen men även ett och annat nytt ansikte. Bland annat en kille från Cypern (Chypre, 12 points!) om heter Marius, vilket gjorde att jag hade Les Mis-soundtracket i huvvet resten av dagen.
Skolmässigt kommer mitt schema se lite annorlunda ut. Färre timmar "generell" franska, fler timmar individuella val. Denna terminen får jag välja 4 st s.k. ateliers och jag satsar på en kurs i kreativt skrivande, en litteraturkurs, en kurs om Provence och en grammatikkurs. Jag tror det blir kul! Woop woop!
 
Annars känns livet mest bra idag.
 
Puss!
 
 
 
 

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Jag vill också gå i franska vintageaffärer. Du är bäst. Puss och kram!

    Svar: Fina fina Jenny! Puss puss och kram kram!
    Astrid

    2014-01-13 | 21:07:29
  • Acke säger:

    Vad heter fredagsmys på franska då?? Håll oss inte på sträckbänken!


    Svar: Hehe .........
    Det heter "un apero" (inte nödvändigtvis FREDAGsmys men en kväll man hänger med vänner och familj och äter chips och kollar på tv typ)

    Saknar dig!

    Astrid

    2014-01-14 | 08:31:37

Kommentera inlägget här: