Astrid à Aix

Jag kom, jag såg, jag blev fransman!

Onsdag - Vårsol och mjölk ur vinglas

Kategori: Astrids intressanta liv

 
 
Kära blogg.
 
Hejhopp la France, jag har återvänt.
 
I söndags morse styrde (så tidigt att det nästan var natt) jag min kosa återigen söderut. Helt ärligt nu, det var riktigt riktigt tufft att åka tillbaka efter 2 jättefina veckor hemma med mjuk familj, fina vänner, samma gamla spårvagnslinjer och trygghet. Att komma till en tom kall lägenhet med endast en baguette i kylskåpet, mögel i kaffekokaren och krånglande wifi, utan ett vettigt antal timmar sömn, ledde till en krasch. Allt kändes ganska hopplöst faktiskt. Och stundtals har det varit jobbigt de senaste dagarna, har känt mig trött, ensam och längtat hem. 
 
Men, som mina kloka familjemedlemmar tröstat och sagt, nyckeln är att sysselsätta sig själv. Och det har jag gjort. (Skolan börjar inte förrän nästa vecka!) Jag har storstädat, simmat i simhall, sovit, läst, ätit chicken nuggets med ketchup och druckit superröd (fett-mässigt alltså) mjölk ur lyxigt vinglas och fikat med lite kompisar.
Idag var jag först en sväng på administrationen på universitetet för att få lite information om den stundande terminen (kvinnan som jobbar där heter Edith och kan nog vara bland världens snällaste och gulligaste!) och sen träffade jag Hannah. Vi gick på en utställning på det lokala (ASFINA) biblioteket om Albert Camus (Fransk författare/nobelpristagare/filosof) (Föddes 7 november btw! WOOP WOOP!) och pratade intensivt om drömmar och drömtydning i den varma vårsolen. Sen lagade vi lite middag tillsammans hemma hos henne och då ramlade Carrie in också, från sin jullov à la Europaturné.
 
Nu sitter jag vid köksbordet i min nya lägenhet. Mina rumskompisar har inte kommit tillbaka från sina Europaturnéer än så jag har lite FF. Gött! Och lägenheten är jättefin ändå. Nu när jag inte är deppig längre.
 
Håll tillgodo, bildbomb coming up.
 
Puss och kram!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: